Tuesday, September 20, 2016

Langkah-Langkah Untuk Mendorong dan Membangunkan Industri Pelancongan

Terdapat beberapa langkah yang telah di ambil oleh pihak kerajaan, agensi swasta dan penduduk tempatan dalam mendorong dan membangunkan industri pelancongan di Malaysia. Langkah-langkah ini meliputi dari segi pelaburan, penglibatan Malaysia dengan acara-acara antarabangsa, mempromosikan Malaysia sebagai destinasi membeli-belah dan program Malaysia sebagai rumah kedua.

Sebagaimana yang diketahui, industrii pelancongan juga turut menarik pelabur asing ke negara kita. Kegiatan pelancongan yang aktif memudahkan kerajaan menarik lebih ramai pelabur asing untuk menanam modal di negara ini. Industri pelancongan bukan hanya untuk pelabur yang berkaitan dengan aktiviti pelancongan seperti pengusaha hotel, pengusaha taman tema, pengusaha pusat beli-belah dan sebagainya malahan dapat menarik pelabur asing dalam bidang yang tiada kaitan dengan pelancongan seperti pengangkutan dan pembinaan. Kerajaan dapat mengelakkan pembaziran wang negara digunakan untuk mengindahkan kawasan-kawasan pelancongan yang menelan kos terlalu tinggi. Melalui ucapan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak, "pada tahun 2017, Malaysia akan memiliki resort destinasi bersepadu paling menarik, Desaru Coast Destination. Ia menawarkan kehidupan mewah dan aktiviti santai dengan merangkumi hotel dan resorts mewah, lapangan golf, perkampungan membeli-belah, taman tema air dan sebuah pusat persidangan".

Menurut kajian yang dilakukan oleh Hooi Hooi Lean, Sio Hing Chong dan Chee-Wooi Hooy, dasar kewangan yang ditetapkan oleh setiap negara adalah bertujuan untuk kadar faedah yang lebih tinggi bagi menarik aliran masuk modal asing yang kemudian akan mengukuhkan mata wang tempatan. Kesan sementara atau kesan jangka pendek kepada aktiviti perdagangan dan pelancongan antarabangsa boleh dilihat di Singapura mengikut kadar faedah yang semakin meningkat. Di samping itu, pertumbuhan ekonomi yang positif cenderung untuk menarik lebih banyak pelaburan asing dan dengan itu, meningkatkan aktiviti pelancongan di Malaysia. Kajian ini juga menjadikan Air Asia sebagai contoh syarikat penerbangan murah yang berjaya menarik perhatian pelabur asing. Memandangkan perkembangan pesat dunia, Air Asia telah menginovasi kemudahan penginapan dalam talian dan tempahan pelancongan atau e-pelancongan, pelancong mempunyai lebih banyak fleksibiliti dalam merancang lawatan ke Malaysia. Oleh itu, kerajaan perlu memastikan kestabilan dan pembangunan pengangkutan dan infrastruktur adalah bagi keuntungan daripada pengembangan pelancongan.


Rajah 5 : Ranking Dunia (Daripada 184 buah negara)

Berdasarkan Rajah 5, Pelaburan bagi Kembara & Pelancongan pada tahun 2014 adalah MYR19.4bn, atau 6.8% daripada jumlah pelaburan. Ia perlu bangkit sebanyak 5.3% pada tahun 2015, dan kenaikan sebanyak 6.3% setahun dalam tempoh sepuluh tahun akan datang untuk MYR 37.7bn pada tahun 2025 (8.6% daripada jumlah). Secara rambangnya pelaburan pihak sektor pelancongan merangkumi aktiviti semasa dan masa depan yang termasuk aktiviti pelaburan seperti pembelian pesawat baru dan pembinaan hotel-hotel baru. (Turner, 2015). Langkah ini adalah menarik perhatian pelabur-pelabur luar untuk lebih menaruh kepercayaan terhadap Malaysia.
         

Rajah 6 : Pelaburan modal dalam sektor pelancongan Malaysia


Merujuk kepada Rajah 6, sektor Kembara dan Pelancongan dijangka akan menarik pelaburan modal daripada MYR19.4bn pada tahun 2014. Ini dijangka meningkat sebanyak 5.3% pada tahun 2015 dan meningkat sebanyak 6.3% setahun dalam tempoh sepuluh tahun akan datang untuk MYR37.7bn pada tahun 2025. Saham Kembara dan Pelancongan daripada jumlah pelaburan negara akan meningkat daripada 6.9% pada tahun 2015 kepada 8.6% pada tahun 2025. 

Penglibatan negara sebagai venue untuk acara-acara antarabangsa dan penganjur mesyuarat, konvensyen dan pameran dilihat sebagai potensi yang besar untuk menjana pulangan ekonomi yang tinggi dalam sektor pelancongan. Ia juga boleh secara tidak langsung menarik pelawat asing sama ada sebagai delegasi, peserta, penyokong, pasukan atau penonton dan membawa masuk "Perbelanjaan tinggi pengembara perniagaan" yang sanggup berbelanja besar bagi kemudahan seperti penginapan, perkhidmatan dan produk yang berkualiti tinggi. Menyedari potensi, Malaysia telah melabur sejumlah wang yang besar untuk menyediakan kemudahan yang diperlukan. Antara projek yang dilaksanakan ialah pembangunan pusat-pusat konvensyen seperti Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, Pusat Konvensyen Putrajaya, Litar Antarabangsa Sepang yang menampilkan Malaysia sebagai tuan rumah kepada Petronas Fl Grand Prix dan Grand Prix Motosikal Dunia Malaysia. Di samping itu adalah hotel bertaraf 5-bintang, juga dilengkapi dengan keperluan untuk menganjurkan konvensyen dan pameran antarabangsa. Sementara peristiwa yang menandakan Malaysia sebagai salah satu destinasi di kalendar mereka setiap tahun termasuk Regatta Antarabangsa, Le Tour de Langkawi,-Team Inter Kejohanan Golf Amatur Dunia, F1 Powerboat World Grand Prix Championship Malaysia, Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi (LIMA) dan Rainforest dunia festival muzik.

Pada tahun 2015, sekali lagi Malaysia menjadii salah satu destinasi membeli-belah kegemaran Asia atau pintu masuk Asia, juga antara strategi untuk mengukuhkan industri pelancongan. Sektor beli-belah Malaysia merupakan penyumbang utama kepada pendapatan pelancongan negara dengan sumbangan sebanyak RM19.8 bilion atau 30.2 peratus daripada jumlah pendapatan keseluruhan sebanyak RM65.4 bilion pada 2013. Aktiviti membeli-belah juga terus kekal sebagai penyumbang kedua tertinggi dalam perbelanjaan pelancong selepas sektor penginapan yang hanya dibezakan dengan 0.01 peratus. Ini termasuk pembangunan pesat pusat membeli-belah yang terkenal seperti Suria KLCC, Pavilion, Star Hill, Mid-Valley, AEON dan sebagainya yang menawarkan pelbagai produk dan jenama dari seluruh dunia. Antara program yang dilaksanakan termasuk Malaysia dijual karnival mega tahunan dan Jualan Akhir Tahun untuk menggalakkan pelancong untuk membeli-belah di Malaysia. Dalam tempoh karnival, pembeli diberikan pelbagai diskaun, tawaran istimewa dan insentif. Walaupun program seperti 'program insentif pengunjung special' yang terutamanya ditetapkan untuk pelancong dengan beberapa pusat membeli-belah dan peruncit seperti Isetan KLCC, Suria KLCC, Metrojaya Department Store dan Parkson mana pelancong boleh menikmati rebat diskaun hebat pada harga biasa. Dengan lebih 220 premis membeli-belah di Malaysia, kepelbagaian barangan yang boleh didapati sepanjang jualan antara fesyen, aksesori, barang kemas, peralatan elektrik dan hi-tech canggih dan kraftangan.

Selain itu, The Malaysia, My Program Rumah Kedua juga merupakan salah satu program yang digunakan untuk mempromosikan Malaysia dan menggalakkan warga asing untuk memiliki hartanah dan tinggal di Malaysia. Malaysia ini, My Second Home Program berkembang daripada program Silver Hair, yang kerajaan diperkenalkan pada tahun 1996 untuk meyakinkan pesara asing di atas 50 tahun ke dalam menjadikan Malaysia rumah kedua mereka. Program pakai untuk menggalakkan rakyat asing, pasangan dan tanggungan untuk memilih Malaysia sebagai rumah kedua mereka, telah menarik seramai 7,308 peserta sepanjang tahun 2000-2005. Program ini paling popular di kalangan rakyat China yang merangkumi 24 peratus daripada jumlah keseluruhan, diikuti oleh Bangladesh pada 15 peratus, Britain pada 8 peratus dan Singapura pada 6 peratus.

Berdasarkan laporan The World Travel & Tourism Council, pihak kerajaan Malaysia telah merancang perbelanjaan 'collective', yang membantu aktiviti pelancongan dan pelbagai cara telah dirancang yang melibatkan 'masyarakat umum'. Aktiviti pemasaran pelancongan sebagai contohnya dan promosi, penerbangan, pentadbiran, perkhidmatan keselamatan, perkhidmatan keselamatan kawasan resort, perkhidmatan kebersihan kawasan peranginan dan lain-lain. Aktiviti pemasaran pelancongan tertumpu di setiap tempat yang menjadi daya tarikan bukan sahaja pelancong luar negara, namun juga menarik perhatian pelancong tempatan. Sebagai contoh lokasi Pulau Langkawi yang kaya dengan sejarahnya tersendiri. Dengan kerjasama kementerian pelancongan dan kerajaan pusat, Pulau Langkawi telah berjaya menjadi satu pusat pelancongan yang berjaya. Perkembangan pelancongan di Langkawi terus pesat dengan kemasukan pelabur-pelabur yang menanam modal dalam bidang penginapan dan perkhidmatan. Penganjuran beberapa acara bertaraf dunia seperti Pameran Antarabangsa Maritim dan Udara Langkawi (LIMA), The Royal Langkawi International Regatta, The Ironman Langkawi International Triathlon dan Le Tour de Langkawi disamping promosi yang agresif oleh kerajaan telah melonjakkan Langkawi sebagai destinasi pelancongan popular setanding dengan Phuket (Thailand) dan Bali (Indonesia). Bagi menarik lebih ramai pelancong, Langkawi kini dipromosikan sebagai ‘Langkawi Geopark’. Status ‘Geopark’ ini dianugerahkan oleh UNESCO pada 2007 kerana Langkawi mempunyai kepelbagaian biodiversiti batuan geologi yang menarik dan tertua tertumpu di tiga kawasan meliputi ‘The Machinchang Cambrian Geoforest Park’, ‘Kilim Karst Geoforest Park’ dan ‘Dayang Bunting Geoforest Park’.


No comments:

Post a Comment